Veranderingen 2018

Veranderingen 2018

Veranderingen 2018 voor ZZP’ers en startende ondernemers

Benieuwd naar de veranderingen voor ZZP’ers en startende ondernemer sin 2018? Het nieuwe kabinet sloot in het najaar een nieuw regeerakkoord, waardoor er ook voor ondernemers een paar dingen veranderen. Minder dan gedacht, want de zelfstandigenaftrek en een aantal andere aftrekposten bleven gewoon behouden.

Tip! Gratis online boekhoudpakket voor starters (15 maanden gratis). probeer nu

Dat betekent dat er in 2018 sprake is van een paar wijzigingen, maar dat het meevalt in vergelijking tot andere jaren. Dat is goed nieuws voor zowel startende ondernemers als voor ZZP’ers, aangezien dit betekent dat de voordelen die zij hebben behouden blijven.

Aan de andere kant geldt er wel een wijziging voor de Wet DBA die al in 2017 inging. Dat leidde tot veel onduidelijkheid en onzekerheid bij zowel ZZP’ers, startende ondernemers en het MKB. Het bleek dat de wet niet leidde tot de veranderingen zoals verwacht, waardoor die z’n doel voorbij schoot. Er is besloten om de invoering van de wet nog even uit te stellen, tot in 2018.

Behoud van de zelfstandigenaftrek en de MKB-vrijstelling in 2018

Allereerst is er goed nieuws voor ZZP’ers en startende ondernemers in 2018. Een groot deel van hun fiscale aftrekposten is netjes behouden gebleven, waardoor ze op dit punt niet inleveren. Dat werd ook niet concreet verwacht, maar er was wel even sprake van mogelijke wijzigingen op dit gebied.

Het betekent in de praktijk dat er geen veranderingen voor ZZP’ers en startende ondernemers zijn in 2018, als we het hebben over de aftrekposten. Zij kunnen blijven profiteren van:

  • De zelfstandigenaftrek
  • De MKB-winstvrijstelling

Ook de startersaftrek is in 2018 nog gewoon beschikbaar. Daar staat aan de andere kant tegenover dat zelfstandigen en startende ondernemers nog netjes aan het urencriterium voor de Belastingdienst moeten voldoen. En dat er geen wijzigingen gelden voor een eventuele arbeidsongeschiktheidsverzekering. ZZP’ers en startende ondernemers dienen daar zelf voor te zorgen, maar er geldt geen verplichting.

HWijzigingen in de Wet DBA: vanaf 1 juli 2018

Er heeft wel een wijziging plaatsgevonden voor ZZP’ers en startende ondernemers, als het gaat om de Wet DBA. Die zou in 2017 al definitief ingaan, maar de overheid is daarom teruggekomen. Dat heeft vooral te maken met de onduidelijkheid die er ontstond en de onrust die de nieuwe wet veroorzaakte. Veel ZZP’ers en ook werkgevers wisten niet goed hoe ze met de wet om moesten gaan.

De wet was bedoeld om schijnzelfstandigheid tegen te gaan. Door de ZZP’er en een opdrachtgever een duidelijke overeenkomst aan te laten gaan moet duidelijk worden hoe de relatie is. En of er sprake is van een dienstverband.

In de praktijk werkte dat anders, waardoor men heeft besloten om de invoering hiervan uit te stellen. Voorlopig is er nog geen sprake van controle op een eventueel vast dienstverband, vanuit de Wet DBA. Die gaat officieel pas in op 1 juli 2018, waardoor ZZP’ers, startende ondernemers en opdrachtgevers nog even de tijd hebben om zich hiermee eigen te maken.

Tot die tijd is het verstandig om de ontwikkelingen en het nieuws voor ZZP’ers  goed in te gaten te houden. Op het gebied van boekhouden en fiscale zaken, net als met betrekking tot de Wet DBA. Om goed op te hoogte te blijven van wet- en regelgeving, net als voor slimme tips om eenvoudig op de kosten te besparen.

Meer informatie: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/veranderingen/ondernemers

2018-01-15T14:26:46+00:00